keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Vintage fillari

Tässä kun olen lomalla, olen viettäny pari päivää vanhan kilpapyöräni parissa. Ostin vuonna 2000 kilpapyöräkuumeeseeni käytetyn kilpurin 300 markalla. Pyörä taisi jäädä yhden kesän jälkeen varastoon ja innostuin enemmän maastopyöräilystä. Kuitenkin päätin kaivaa pyörän esiin vuonna 2007 ja vein sen pyöräkorjaamoon remonttiin. Huollon hinnaksi tuli lopulta 450€, eli aika paljon enemmän kuin olin siitä maksanut. Korjaaja tiesi kuitenkin kertoa, että kyseinen pyörä on maksanut aikanaan yli 20000mk.

Eilen taas kaivoin pyörän varastosta ja tein keväthuollon itse. Pinnojen kiristelyä, vaihdevaijereiden viennit uusiksi ja pienimuotoinen osien putsaus. Oli pakko myös päästä kokeilemaan ja kävin rullaamassa parinkymmenen kilometrin pikataipaleen. Tänään oli tarkoitus ajella pidempi lenkki, mutta sade pilasi suunnitelmat. Päätinkin pyhittää päivän pyörän rungon vuosimallin selvittämiseen.

Ei ollut mikään helppo tehtävä. Kyseessä on Rossin Prestige jossa on kuusikulmainen runkoputkisto. Luin varmasti kolmisenkymmentä blogia, enkä löytänyt yhtään identtistä pyörää mistään. Hommaa ei helpottanut myöskään runkonumeron puuttuminen. Tämä kuulemma puuttuu yllättävän useasta Rossinin pyörästä ja noiden mallien vuosimallia on lähes mahdoton selvittää. Sain kuitenkin rajattua vuosimallin vuosien 1989 ja 1991 välille. Tuon lisäksi jäi vielä arvoitukseksi, voisiko minun kappaleeni olla 80-luvulla Rossinin kilpatallissa käyttämä runko ennenkuin se on tuotu Suomeen. Se varmasti lisäisi pyörän arvoa ja myöskin antaisi mukavan tarinan kerrottavaksi kavereille.

Mutta loppujen lopuksi, varmasti käyttäisin pyörää aivan samalla tavalla, oli se vanha kilpatallin pyörä tai vain bulkkituote. Ajattelin jatkaa sillä ajamista ja paljon.


Huoltoa pihalla

Cinellin stemmi 

 Hexagonal tubing



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti